Protocol verwerking AIS-data voor aanvaarrisico’s en -belastingen

Veel natte kunstwerken zijn maatwerkoplossingen op hun specifieke locatie in het Hoofdwatersysteem. Een aantal van deze kunstwerken heeft te maken met extra belasting door steeds intensiever gebruik van het watersysteem. Schepen worden groter en zwaarder en ze varen sneller. De vraag naar op maat gemaakte oplossingen voor het voorkomen of veilig opvangen van aanvaringen met een kunstwerk neemt daardoor toe.

Hoe snel en hoe zwaar?
Met het oog op eventuele vervanging of renovatie van het kunstwerk is het daarom voor beheerders belangrijk te kunnen inschatten hoe groot aanvaarrisico’s en de daarmee gepaard gaande aanvaarbelastingen zijn. AIS-data, data van het Automatic Identification System met als belangrijkste functies het vermijden van aanvaringen en het ondersteunen van navigatie, kunnen daarbij helpen. In combinatie met andere data kunnen AIS-data gebruikt worden om kansverdelingsanalyses te maken van de belangrijkste parameters voor aanvaarrisco’s, namelijk maximale vaarsnelheden en massa’s van schepen.

Spijkenisserbrug
In dit onderzoek hebben we een protocol ontwikkeld voor het gebruik van geanonimiseerde AIS-data bij dergelijke aanvaringsrisicoanalyses. Datascientists zullen het ontwikkelde protocol in de praktijk toepassen en evalueren waarna we het waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren. Het protocol gebruikt de Spijkenisserbrug als voorbeeld. Deze brug is een belangrijke schakel voor weg- en scheepvaartverkeer. Hij gaat gemiddeld 17 keer per dag open en dicht, stamt uit 1978 en zal in 2024 en 2025 gerenoveerd worden.

Meer lezen?
Wilt u meer lezen over dit onderzoek? Download hieronder de volledige kennisbijdrage met samenvatting en verslag.


KpNK-2023-KV1.3-kunstwerk-b003_KENNISBIJDRAGE_Protocol-verwerking-AIS-data-aanvaarrisico-en-belastingen-DEF_20240320.pdf [2624 kB]

Opmerkingen of aanvullingen?

Heeft u opmerkingen of aanvullingen bij deze documenten, heeft u bijvoorbeeld zelf ervaring opgedaan met het onderwerp van dit onderzoek? Dan komen we graag met u in contact. Laat een bericht achter op onze Contactpagina of klik op Meedoen voor meer informatie.